К основному контенту

Балонскі працэс у дзеянні: вопыт Славеніі


       Адсутнасць выбару і іншая сістэма ацэньвання: Беларусь 3 гады правяла ў Балонскай сістэме, але так і не здолела правесці неабходныя рэформы для паўнапраўнага ўступлення ў Балонскі працэс. Што пайшло не так з нашай вышэйшай адукацыяй па-еўрапейску высветлілі на прыкладзе Марыборскага ўніверсітэта ў Славеніі.

       
          Маё знаёмства са славенскай сістэмай адукацыі адбылося восенню 2017 г. У гэты час я навучаўся ў Марыборскім універсітэце (адной з найбуйнейшых вышэйшых навучальных устаноў Славеніі) на факультэце эканомікі і бізнесу ў рамках праграмы акадэмічнай мабільнасці Erasmus + (некамерцыйная праграма Еўрапейскага саюза па абмене студэнтамі і выкладчыкамі паміж універсітэтамі). 
         Па маіх назіраннях, славенская сістэма вышэйшай адукацыі значна адрозніваецца ад беларускай. Гэтыя адрозненні шмат у чым абумоўлены прынцыпамі Балонскага працэсу (падрабязней пра Балонскі працэс можна прачытаць тут). 
            Першае адрозненне, якое кінулася ў вочы, – гэта магчымасць выбару дысцыплін.     Дадзеная опцыя з'яўляецца адным з палажэнняў Балонскай канвенцыі. У Славеніі, у адрозненне ад Беларусі, студэнтам прапануецца вялікая колькасць дысцыплін на выбар, што дае ім магчымасць самім вызначаць курсы, якія яны хочуць вывучаць. 
        Другая асаблівасць славенскай сістэмы вышэйшай адукацыі, якая таксама з'яўляецца асноватворным прынцыпам Балонскай сістэмы, звязаная з сістэмай ацэньвання. У Славеніі дзейнічае Еўрапейская сістэма пераводу і назапашвання крэдытаў (European Credit Transfer System), якая прадугледжвае выкарыстанне літарных сімвалаў (A, B, C, D, E, FX, F) для ацэнкі ведаў. Яна прадугледжвае, што пэўная колькасць атрыманых крэдытаў у адной краіне будзе залічана пры працягу вучобы ў іншай краіне. Гэты прынцып з'яўляецца адным з палажэнняў Балонскай канвенцыі. У той жа час выкарыстоўваецца і мясцовая 10-бальная шкала. Аднак, у адрозненні ад беларускай сістэмы ацэньвання, дзе мінімальнай станоўчай адзнакай з'яўляецца адзнака "чатыры", у Славеніі мінімальная станоўчая адзнака – «шэсць», што з'яўляецца агульнапрызнанай сістэмай у рамках Балонскага працэсу, а таксама паказчыкам больш высокіх патрабаванняў да кампетэнцыі студэнтаў і вышэйшай адукацыі ў цэлым. 
        Трэцяе адрозненне, якое я выявіў, заключаецца ў адсутнасці практыкі абавязковага размеркавання студэнтаў пасля заканчэння ВНУ. Для славенскай рэчаіснасці паняцці «адпрацоўка» і «размеркаванне" гучаць незразумела. Больш за тое, адмена існуючай практыкі размеркавання выпускнікоў ВНУ з'яўляецца адным з патрабаванняў Дарожнай карты рэформ па паўнапраўнаму ўступленню ў Балонскі працэс, якую Беларусь падпісала ў 2015 г. Аднак ніякіх істотных зрухаў у гэтым пытанні за гэты час не было. На працягу апошніх гадоў шмат размоваў вядзецца пра несупадзенне ступеняў вышэйшай адукацыі ў Беларусі і еўрапейскіх краінах. Згодна з Балонскім працэсам прынята выдзяляць трохузроўневую сістэму вышэйшай адукацыі: першы ўзровень – бакалаўрыят (ступень "бакалаўр"), другі ўзровень – магістратура (ступень "магістр"), трэці ўзровень –дактарантура (ступень "доктар філасофіі"). Калі першыя две ступені існуюць у Беларусі, то трэцяя ступень мае іншае значэнне. У нас яна звязана выключна з навукова-даследчай дзейнасцю і складаецца з напісання кандыдатскіх і доктарскіх дысертацый. У Еўропе ступень "доктар" кажа не столькі пра навукова-даследчую працу, колькі аб прафесійным навучанні. Доктар у Еўропе не абавязкова навуковец, але прафесіянал найвышэйшай якасці. Атрыманне гэтай ступені не звязана толькі з напісаннем дысертацый. З-за гэтага і адбываюцца разыходжанні ў трактоўцы трэцяй ступені вышэйшай адукацыі. 
        Яшчэ адной важнай прыкметай адукацыі ў Славеніі з’яўляецца велізарная колькасць замежных студэнтаў і міжнародных адукацыйных праграм.Дадзены прынцып таксама з’яўляецца аднім з кампанентаў Балонскай канвенцыі і сведчыць аб актыўным удзеле Славеніі ў Балонскім працэсе і Еўрапейскай прасторы вышэйшай адукацыі.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

«Физики разыграли маленькие трагедии» Вызывающие, смелые персонажи плюс мощный пушкинский текст и тяжелые гитарные рифы от Korn до Chelsea Wolfe – студенты физико-технического факультета на сцене университета показали «Маленькие трагедии».


Спектакль состоит из четырех пушкинских сюжетов, связанных друг с другом. Для этой цели они дополнены двумя короткими интермеццо. «Маленькие трагедии» - современная театральная эстетика в духе метамодернизма. Прослеживается парадоксальное соединение мифа и реальности, бодрого стремления к бесконечным горизонтам, свойственного юности и общего ощущения ненужности культуры, скепсиса и иронии, свойственного зрелости.
Режиссер спектакля, Георгий Войтко, филолог, который мечтает «оживлять прочитанные тексты», ведь жизнь и искусство для него взаимно связаны. Для своих сценических экспериментов он создал театральный коллектив «7 СТУДИЯ», где из 30 студентов, 21 физик.


Премьера спектакля «Маленькие трагедии» прошла 20-21 февраля в ГрГУ им. Янки Купалы. Следу…

“Усё пачалося з 10 рублёў ”: Цудоўні стала больш

"Рукамі не кранаць” – гэта не пра “Цудоўню”. Культурная пляцоўка і крама рамесных вырабаў беларускіх майстроў, дзе можна свабодна ўсё паглядзець і патрымацьруках, у красавіку адзначыла3 гады. На свой дзень нараджэння “Цудоўня” пераехала на новае месца – у большае па памеры памяшканне на Кірава 3. Як і раней, тут працягваюць адбывацца імпрэзы, прысвечаныя беларускай культуры - лекцыі, прэзентацыі, музычныя выступы, майстар-класы.
Заходзячы ў краму, адразу заўважаеш, на колькі павялічылася прастора “Цудоўні”: дзякуючы вялікім шкляным вокнам усё памяшканне напоўнена святлом. Палічкі застаўлены керамічным посудам, вырабамі з дрэва, плецянымі карзінамі, на сценах развешаныя кашулі з беларускім арнаментам, звяртаюць на сябе ўвагу мноства ўпрыгожванняў, якія прыйдуцца да густу любой стылёвай гарадзенке, для аматараў кніг – цэлая шафа з беларускай літаратурай.
“Усё атрымалася спантанна, – успамінае, як усё пачыналася, заснавальнік крамы Андрэй Несцяровіч. - Нам даўно хацелася стварыць кра…

Найбольш слухачоў хадзіла на Вольскага, найменш – у маразы: курсы “Мова Нанова” ў Гародні адзначылі 4 гады

Гарадзенскія курсы беларускай мовы “Мова Нанова” адзначылі 4 гады. Акрамя Гародні курсы праходзяць яшчэ ў 14 гарадах Беларусі і ў некалькіх гарадах за мяжой.
Многім у штодзённасці няма з кім гаварыць па-беларуску – у сям’іі на працы ўсе рускамоўныя, а размаўляць хочацца. Таму “Мова Нанова” – гэта не столькі курсы ў класічным разуменні, колькі пляцоўка, дзе людзі ў нефармальнай абстаноўцы знаёмяцца, камунікуюць, адпачываюць і разам з тым вучаць, удасканальваюць мову і сустракаюцца з выбітнымі людзьмі, якіх арганізатары запрашаюць ў якасці гасцей.

“Мы стараемся, коб кожны, хто прыходзіць на курсы, быў не пасіўным слухачом, а актыўна ўдзельнічаў у моўных гульнях, творчых заданнях і інтэрактывах, падчас якіх мы прапаноўваем пісаць вершы, гісторыі, маляваць, разважаць і г.д.” – кажа Эмілія Комар, адна з вядоўцаў гарадзенскіх курсаў. – “За гэты час якіх толькі тэмаў у нас не было: філасофія, гісторыя, спорт, здароўе, творчасць, падарожжы, псіхіятрыя, вінаробства... Аднойчы мы нават інсцэнавал…